• 1401/12/09 - 13:05
  • - تعداد بازدید: 174
  • - تعداد بازدیدکننده: 7
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

اجرای پروژه های مشترک سازمان های حوزه حوادث و بلایا با گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه کلید خورد

اجرای پروژه های مشترک با هدف تقویت همکاری های بین بخشی با سازمان های حوزه حوادث و بلایا و گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی کلید خورد.


    به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دکتر محمد سبزی خوشنامی مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست تخصصی " مداخلات روانی اجتماعی در حوادث و بلایا با تاکید بر نقش مددکاران اجتماعی " گفت: افزایش دانش نظری و عملی دانشجویان مددکاری اجتماعی در حیطه مداخلات روانی اجتماعی در حوادث، با حضور متولیانی نظیر جمعیت هلال احمر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی، از اهداف این نشست است .



    وی در ادامه، تقویت ارتباطات و تعاملات دانشگاه با دستگاه های اجرایی، توسعه تعاملات بین بخشی برای رسیدن به الگوی مطلوب و مورد نظر و همچنین ارائه راهکارهای پیشنهادی بر اساس درس آموخته های قبلی به منظور مداخلات در حوادث و بلایای فعلی یا پیش رو را بخشی دیگر از اهداف این نشست عنوان نمود.


     دکتری سبزی در ادامه، آسیب شناسی حوزه بازتوانی و ارائه راهکارها و مداخلات روانی اجتماعی در حوزه مداخلات مددکاری اجتماعی را از مطالب مهم این کارگاه عنوان کرد.


    وی افزود: مداخلات مددکاری اجتماعی از حوزه پیشگیری تا بحران و بعد از آن، می تواند نقش آفرینی کند
که امروزه بایستی تمرکز را بر روی حوزه بازتوانی روانی- اجتماعی نیز گذاشت و وقتی دوران حاد یک بحران میگذرد، در واقع آن زمان است که حوزه اجتماعی معنا و مفهوم پر رنگ تری پیدا می کند.


    مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی این دانشگاه گفت: در ایران همانند سایر کشورها، بازتوانی در بحث مداخلات اجتماعی داریم و مددکاران در این داستان، نقش موثری دارند که با ظرفیت سازی، منابع یابی و حمایت یابی برای تسهیل در بازگرداندن افراد به جامعه با رویکرد تیمی و کمک فرد و خانواده درگیر با حضور سایر متخصصان پیش می روند و مداخلات تدوین می شود .


    دکتر سبزی افزود: مددکاران اجتماعی بر اساس دانش نظری و ارزش های حاکم بر آن و همچنین مهارت هایی که در حین تحصیل و بعد از آن کسب می کنند، مداخلات موثری را به جامعه هدف می رسانند .


     وی با اشاره به تجارب موفق وزارت بهداشت و دانشگاه اظهار داشت: با شروع کووید طی ماه های اولیه و با افزایش مرگ و میرها، پروتکلی برای حمایت روانی اجتماعی عموم مردم و پرسنل داشتیم که مددکاران اجتماعی حوزه درمان وزارت بهداشت و کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور و روانشناسان وزارت بهداشت در مراکز جامع سلامت در آن سهیم بودند و روال این بود که مددکاران اجتماعی به شناسایی و ارزیابی می پرداختند و گروه های هدف را به روانشناسان ارجاع می دادند که این الگوی موفق با همکاری و محوریت روانپزشکان، روانشناسان و مددکاران اجتماعی، نمونه ای از رویکرد بین بخشی اثر بخش است.


    وی گفت: در موج اول، این مداخلات موثر واقع شد و با افزایش کشته ها و افزایش نگرانی ها یک تیم متشکل از همکاران اداره مددکاری اجتماعی وزارت بهداشت و دفتر سلامت اجتماعی روانی و اعتیاد وزارت بهداشت دستورالعملی برای بازماندگان متوفیان تدوین کردند و این رویکرد و همکاری بین بخشی نیز موثر واقع شد .


    مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه تصریح کرد: شناسایی ظرفیت سازمان های متولی در مدیریت بحران و تاکید بر نقش مددکاران اجتماعی در سازمان هایی که متولی هستند و همچنین درخواست سازمان های متولی حوزه مدیریت بحران نظیر وزارت بهداشت، جمعیت هلال احمر و سازمان بهزیستی برای حضور گروه آموزشی مددکاری به عنوان تیم های پشتیبان و مشاوره و ایجاد بستر برای پروژه های مشترک در قالب تفاهم نامه، دستاوردهای دیگری از این نشست است .


    وی در ادامه، تدوین دستورالعمل و گایدلاین مربوط به مددکاری اجتماعی و تولید محتوا برای فیلدهایی که مددکاران اجتماعی فعالیت دارند را بخش دیگری از درخواست های سازمان های متولی مدیریت بحران از دانشگاه عنوان کرد.


    دکتر سبزی همچنین گفت: سازمان های متولی حوزه مدیریت بحران، علاوه بر پشتیبانی گروه آموزشی مددکاری اجتماعی، خواستار استمرار جلسات و افزایش تعاملات با این گروه آموزشی شدند.


    مدیر گروه آموزشی مددکاری اجتماعی دانشگاه درخواست معاون دانشجویی جمعیت هلال احمر و تشکیل تیم سحر (گروه های ۱۴ نفره با محوریت گروه مددکاری اجتماعی) را از نقاط قابل تامل و موثر این نشست عنوان کرد .


    وی گفت: دستگاه های متولی حوزه مدیریت بحران تاکید بر به کارگیری نیروهای دانشجویی مددکاری اجتماعی به عنوان داوطلب که آموزش می بینند و برای داوطلبی آماده می شوند را در دستور کار قرار دادند که این مهم نیز از اخبار خوب این نشست محسوب می شود.


    دکتر سبزی در پایان نشست تخصصی "مداخلات روانی اجتماعی در حوادث و بلایا با تاکید بر نقش مددکاران اجتماعی" را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: امیدواریم مددکاران اجتماعی با آموزش در این دانشگاه و انتقال دانش در نشست های تخصصی در مواقع بحران در عرصه های گوناگون اثر بخش ظاهر شوند.


انتهای پیام/


تهیه و تنظیم خبر: گلرخ



 

  • گروه خبری : اخبار معاونت پژوهشی
  • کد خبر : 25665
کلمات کلیدی
عبارت خود را درج و جهت جستجو

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: